Címlap
A Tolcsvay László, Móricz Mihály-Szörényi Levente zenéjével, Bródy János szövegével kiadott album dalainak szövege örökérvényű, ahogy maga az emberi lélek is. De, hogy mégis mitől különleges ez a lemez, a benne hallható dalok, maga Hajtmann Ildikó mondta el, a tőle megszokott igényes és üzenetértékű narrációval, amely mintegy kötőanyag fonta össze a zenei számokat.
Az album alkotói 1984-ben, az intellektuális zenét reprezentálták, melynek hatása ma is ugyanazt az értéket képviseli. Ahogy Hajtmann Ildikó fogalmazott: a lemez minden egyes dala a madáchi örökérvényűség hordozója. Egy, a közelmúltban tett vallomásában, Ildikó a következő mondattal minősítette munkásságát: „Mindig az életet szeretném tanítani”, s valóban ebben a műsorban is felvállalta a tanítói értékek tolmácsolását. Nincs ember, aki elmondhatná, hogy életének egy bizonyos szakaszában befejezte a tanulást, mert ha úgy lenne, az egyenlő lenne azzal, hogy a tudás iránti vágy hunyt ki benne. Az élet minden pillanata rejti a tudás lehetőségét, ahogy ez a koncert is gondolatok színes palettáját kínálta egy-egy múltidézéssel, ahogy víziót is a jövőre vonatkozóan.
A koncert valóban kivételes, érzékeny hangulatát az adta, hogy a férfihangra épülő dalok, Hajtmann Ildikó hangjával talán még mélyebb, közvetlenebb hatással telítődtek. Vozár M. Krisztián hangszerkezelése bámulatos hűséggel, egymagában képes volt pótolni egy egész zenekart.
Nyolc dal mindegyike nyolc kapcsolódás. Hasonlóság a küzdelmekben, a lélek útkeresésében. Az első dal a Tiltott forrás, a szorongásokkal, lelki válságokkal teli világunk tükre, úgy, hogy az emberi lét kezdetétől hordozza magában a lázadást, befolyásolhatóságot, elégedetlenséget, vívódást. Az édeni tiltott forrás a mai napig jelen van, s ahogy akkor, a teremtett emberpár, úgy a jelenkor embere is ebből a forrásból akar inni, mert ami tilos és veszélyes, az mindig izgalmasabb, mint a fogyasztható érték.
A következő hét dalnak külön-külön is üzenete van. A show folytatódik című szám hatalmas igéje a „Tudod az ész bajjal járhat, de a bűn az ostobaság”. A Három az igazság című nóta a fel nem adás, az újra átélés kilátásának reménye. A Vihar előtt, olyan dal, amely, bár komor és reménytelen hangulattal kezdődik, amelyben ablakok és ajtók záródnak, mik félelmet rejtenek, és mégis a villámlásban, a mennydörgésben is felsejlik, hogy megtörhet a komor kilátástalanság. A Visszatérésben a vágyaitól hajtott ember végül visszatér oda, ahonnan elindult, mert a szenvedélyét legyőzve, a józan eszére hallgat, s ahhoz tér meg, aki várja őt, mert minden embert vár valaki, valahol. A hetedik dal a Bengázer, az álmok völgyét romboló modern világ, a válság, ahol a halál is parancsra vár. Az utolsó dal a Jelenkor ítélete, mintegy látomásban, a komor bírák döntenek, s a vádlott bizonygatja tettét, hogy a jövendő majd fel fogja menteni.
Az est dalainak szövegeivel, dallamaival, két zenei kiválóság hangban, hangszerben interpretált üzenetben, szépségben maradandó élményt hagyott, amit a közönség tapsban hálált meg. Végezetül egy lágy, simogató, vigasztaló zenei művel, egy Adagio feldolgozással zárult a megrendítő gondolatokat hordozó, színvonalas est.
Kép1: A békéscsabai nyári műsorszezon több szempontból is különleges élményt kínált június 26-án, a Békés vármegyei Csabagyöngye Kulturális Központ koncerttermében. Kép forrása: Hajtmann Ildikó közösségi oldala
Kép2: A zenei esemény kétszemélyes szereplői, Hajtmann Ildikó énekművész és Vozár M. Krisztián zongoraművész. Kép forrása: Hajtmann Ildikó közösségi oldala
Kép3: Hajtmann Ildikó: Mindig az életet szeretném tanítani. Kép forrása: Hajtmann Ildikó közösségi oldala
Kép4: Vozár M. Krisztián hangszerkezelése bámulatos hűséggel, egymagában képes volt pótolni egy egész zenekart. Kép forrása: Hajtmann Ildikó közösségi oldala
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.