2025. december 27., szombat,  János
 
 
 
 

Címlap

[Közéleti tények]
2025. december 27., szombat
Utak és úttervek Magyarországon
Hétfőn, átadták az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakaszát – Orbán Viktor: a kormány terveinek célja, hogy Debrecen-Nagyszalonta-Békéscsaba ipari régiót hozzanak létre, megépítik a Békéscsaba-Debrecen négysávos autóutat is
Szerző: MTI - Vitalap.hu
Átadták december 22-én, hétfőn, az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti, 34,3 kilométeres szakaszát Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke, Lázár János építési és közlekedési miniszter és Fazekas Sándor korábbi agrárminiszter, a Magyar Országgyűlés alelnökének jelenlétében. Az M4 autóút teljes hossza 224 kilométer, az eddig elkészült 153 kilométeres szakasz bruttó 583 milliárd forint hazai költségvetési forrásból épült. Ebből a Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasz kivitelezésének bruttó összege 170,1 milliárd forint.

Az M4 autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasza az átadás napján, Kenderes határában, 2025. december 22-én. Kép: MTI / Máthé Zoltán

 

Herczeg Zsolt, Jász-Nagykun-Szolnok vármegye 4-es számú egyéni választókerületének fideszes országgyűlési képviselője elmondta, 2022-től már Törökszentmiklóstól Budapestig autóúton közlekedhetnek. Óriási jelentőségű a választókerületben, hogy az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsaba és Kecskemét közötti szakaszát az idei év tavaszán átadták. A fejlesztések a biztonságos közlekedés megteremtésén túl, a most átadott szakasz révén, új települések kapcsolódhatnak be az ország vérkeringésébe. Az M4-es autóút tovább épül, ugyanakkor zajlik az alacsonyabb rendű úthálózat felújítása is a TOP Plusz és a Magyar falu programból.

 

F. Kovács Sándor, Jász-Nagykun-Szolnok vármegye 3-as számú egyéni választókerületének fideszes országgyűlési képviselője elmondta, a térségben ez az út az Észak-Erdélyből a Nyugat-Európa felé irányuló tranzit nagyon forgalmas útja, kamionok, az ünnepekre haza tartó vendégmunkások hosszú sora szokott ezen az úton közlekedni. A térséget ezzel becsatolták az ország gazdasági vérkeringésébe. Azokon a településeken, amelyeket elért a négysávos út, az autópálya, mindenhol robbanásszerűen fejlődött a gazdaság, munkahelyteremtő beruházások épültek.

 

Törökszentmiklós és Kisújszállás között, 34,3 kilométeres szakasz épült. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában, a Duna Aszfalt Projekt Zrt. kivitelezésében zajló beruházás során, a meglévő kétszer egy sávos főutat bővítették kétszer két sávra Törökszentmiklós elkerülő szakaszon, 8,1 kilométeren, Kisújszállás elkerülő szakaszon, 8, 7 kilométeren. A két város között új nyomvonal épült kétszer két sávon, 17,5 kilométeren. Az M4 autót újabb szakaszának megépülésével a nyomvonal mellett elhelyezkedő települések mentesültek a 4-es számú főút átmenő forgalmától, káros hatásaitól, és azokon a szakaszon, ahol négysávos utat alakítottak ki, az óránkénti 110 kilométer megengedett sebességnek köszönhetően, csökkent a menetidő. A beruházás során, három különszintű csomópont épült, 14 műtárgy, köztük új híd a Nagykunsági-főcsatorna felett. A 34,3 kilométer hosszú új autóút-szakaszon, egyszerű pihenőpár (Bartapuszta Pihenő) jött létre tengelysúlymérő-hellyel és komplex pihenőpár (Kenderesi Pihenő) töltőállomás helybiztosítással. A beruházás során, keresztező utak is megújultak hat helyszínen, 4,3 kilométeren. Önkormányzati kezelésű földutak is készültek. Hat főpályát keresztező földút 3,3 kilométeren és harmincegy párhuzamos földút 26,3 kilométeren.

 

Átadták az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti 34,3 kilométeres szakaszát, 2025. december 22-én. Kép: MTI / Máthé Zoltán

 

Orbán Viktor miniszterelnök elmondta, 2010-ben, a kunsági térségben a munkanélküliség 12 százalékos volt, ez most öt százalék, a Demján Sándor Programban 4,5 milliárd forint érkezett a Szolnok vármegyei vállalkozókhoz. Az igazán nagy kiadás két út, az M4-es és M44-es építése volt, hiszen ezek nélkül az Alföld középső része elzárt terület maradt volna. Az M4-es befejezéséhez Kisújszállástól hatvan kilométernyi útszakasz megépítése hiányzik, ez koncessziós építési rendszerben jön majd létre.

 

Az elmúlt 15 évben a kormány annyi sztrádát és autóutat épített, amennyivel a hazai pályahálózat, lakosságarányosan számolva, eléri a legfejlettebb nyugat-európai országok szintjét. Míg 2010-ben, a gyorsforgalmi utak hossza Magyarországon, 1273 kilométer volt, ez 2025-re 35 kilométer híján, 2000 kilométerre emelkedett. Emellett, felépítettek összesen nyolc dunai és tiszai hidat, és most már 22 megyei jogú város elérhető gyorsforgalmi úton. Ez mindent egybe vetve azt jelenti, hogy a magyarok 90 százaléka fél óra autóút távolságra lakik valamelyik sztrádától. Ha a kormány minden beruházását megvalósítja, ez a szám fölmegy 100-ra, és az idő 30 percről 20-ra szűkül.

 

Amikor az autópályával elérnek Berettyóújfaluig, és a határ másik oldalán a románok is elvégzik a szükséges munkálatokat, közvetlenül fel lehet majd hajtani a Nagyvárad-Kolozsvár felé vezető gyorsforgalmi utakra. Ez a legóvatosabb becslések szerint is azt jelenti, hogy a Budapest-Kolozsvár távolság egy-másfél órával rövidebb lesz – mondta a kormányfő, hangsúlyozva, hogy a nemzetegyesítésnek ezért jelentős pillanata a mai.

 

Kelet-Magyarország déli részének fejlesztéséről elmondta, a kormány terveinek célja, hogy Debrecen-Nagyszalonta-Békéscsaba ipari régiót hozzanak létre, ami határokon átnyúló, nagy gazdasági térség lesz. Ezért megépítik majd a Békéscsaba-Debrecen négysávos autóutat is. (Forrás: MTI)

 

Kép1: Az M4 autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasza az átadás napján, Kenderes határában, 2025. december 22-én. Kép: MTI / Máthé Zoltán

 

Kép2: Átadták az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti 34,3 kilométeres szakaszát, 2025. december 22-én. Kép: MTI / Máthé Zoltán

 



<
++
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.