Címlap
Nagy István elmondta, az ágazat szereplői úgy döntöttek, akár exportjuk kárára is ,,itthon tartják a halat", hogy a belföldi igényeket teljesen kiszolgálják. A tógazdaságokban előállított, étkezési célú haltermelés több, mint 78 százalékát tavaly, a ponty adta, amelynek megtermelt mennyisége az elmúlt 5 évben, 11-12 ezer tonna között volt. Az étkezési célú, értékes ragadozó halak, a csuka, a harcsa és a süllő előállított mennyisége tavaly meghaladta a 364 tonnát, ami 30 százalékos növekedés az elmúlt évekhez képest.
Az agrárminiszter arról is beszámolt, hogy már négy magyar haltermék, a Szilvásváradi pisztráng, az Akasztói szikiponty, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty kapott európai földrajzi árujelző oltalmat, 2022-ben, a Balatoni hal önálló brandként is megjelent a hazai piacon. Elkészültek a Kiváló Minőség Élelmiszer védjegyrendszer élőhalra, friss és előkészített halászati termékekre vonatkozó tanúsítási követelményei, ezzel tovább erősítik a hazai haltermelés minőségét és piaci pozícióját. A halfogyasztás növelése gazdasági és népegészségügyi szempontból is lényeges. A halhús fogyasztása bizonyítottan csökkenti a Magyarországon vezető halálozási oknak számító szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A hazai halakat vásárlók hozzájárulnak az akvakultúra ágazat megmaradásához is, amely az ország számos területén, jelentős szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában. Jelentős támogatásban részesül a hazai akvakultúra ágazat.
A hazai halfogyasztás népszerűsítésére, januárban indult a MAHOP Plusz keretében, az új, átfogó kommunikációs és promóciós ,,KAPJ RÁ!" kampány. A több, mint 700 millió forint európai uniós támogatással és hazai társfinanszírozással megvalósuló fejlesztés célja, hogy minél több ember fedezze fel a halételek egészséges, ízletes és változatos fogyasztási lehetőségeit. Ezért a kampány központi üzenete, hogy a hal egészséges, finom és trendi - ismertette Nagy István.
Földes Tamás, a Budapest Vásárcsarnokai Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a halak között, az idén is a ponty iránt van a legnagyobb kereslet, ezt követi a szürke- és az afrikai harcsa, a különböző tengeri halak.
Puskás Nándor, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi szervezet (MA-HAL) elnöke beszámolt arról, hogy a szervezet honlapján közzétettek halértékesítési térképet. Ezen szerepelnek azok az értékesítési pontok, ahol a fogyasztók hazai haltermelőktől származó, friss termékeket vásárolhatnak.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője elmondta, az advent olyan időszak, amikor a hal nem hiányozhat a magyarok asztaláról. Ilyenkor fogy el a magyar hal csaknem harmada. A halfogyasztás népszerűsítésére szükség van, mert bár az elmúlt években csaknem 20 százalékkal nőtt, de Magyarország e téren még mindig sereghajtó az Európai Unióban. Míg a halfogyasztás egy főre vetítve az EU-ban átlagosan évi 20 kilogramm, addig Magyarországon 6,2-6,3 kilogramm. A magyar hal választásával a vásárlók nemcsak egészséges terméket vesznek le a boltok polcairól, hanem megbecsülik a magyar halászok munkáját is. (Forrás: MTI)
Kép1-2: Halkínálat a budapesti Központi Váráscsarnokban, 2025. december 9-én. Képek: MTI / Balogh Zoltán
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.


