Címlap
Az 1-es sztráda 78 kilométer hosszan, az M0-ás és a 94-es kilométernél, Concó pihenő között bővül 2x3 sávra, plusz oldalanként egy-egy teljes értékű forgalmi sávként használható, úgynevezett intelligens leállósáv is épül. Baleset, munkavégzés, vagy nagyobb forgalom idején, megnyitható lesz a közlekedőknek, így 2x4 sávon is haladhat a forgalom Budapest és Győr között.
A magyar állammal kötött koncessziós szerződés szerint, az M0-Bicske közötti szakasz 2028. augusztus 31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz 2029. augusztus 31-ig készül el. Concó pihenő és Hegyeshalom között is bővül a pálya, későbbi időpontban. A sávbővítéseket úgy végezik el, hogy mindvégig biztosítják a közlekedőknek a 2x2 forgalmi sávot.
A közlekedők hiteles és gyors tájékoztatása érdekében, az MKIF Zrt. keddtől, külön weboldalt indított az M1-es bővítéséről. Ezen minden, közlekedési információ szerepel, a csomópontok, pihenőhelyek esetleges zárása, a terelések térképpel és a műszaki mentés rendje, a vészhelyzeti leállóöblök elérhetősége, a forgalmi rend. A folyamatosan frissülő oldal magyar, szlovák, ukrán, román, szerb, horvát, szlovén, lengyel, török, bolgár, angol, német és orosz nyelven olvasható. Az oldal elérhető a https://development.mkif.hu/m1 linken. Arról, hogy az eredeti forgalmi rendből hogyan, és milyen terelések, munkafolyamatok révén lehet eljutni a végleges, bővített M1-es új forgalmi rendhez animációt tettek közzé, amely a https://youtu.be/8_J7MbA8qDk linken érhető el.
Az M1-es bővítése nem egyszerű sávbővítés, hanem sokkal komplexebb, rendszerszintű fejlesztés, amelyek során 72 meglévő alul-, és felüljárót építenek át, hogy megfeleljenek az új keresztmetszeti követelményeknek. A kiszélesített pálya ezek alatt vagy felett nem férne el. Tizenegy meglévő csomópontot korszerűsítenek és 4 új külön-szintű csomópontot is kialakítanak. Hat komplex pihenőhelyet teljesen átépítenek, a többi pihenőhelyet bővítik és korszerűsítik. Mintegy 300 új kamionparkolót alakítanak ki, mellette a családbarát pihenői átalakítások is elkészülnek. Két mérnökségi telepet bővítenek, korszerűsítenek (Bicske, Komárom), 7 szintbeni alcsomópontot korszerű, körforgalmi csomópontokká alakítanak át. Korszerű vízelvezető és víztározó rendszereket építenek ki. Jelentősen növelik a zajvédő falak hosszát és magasságát is.
Az M1-es autópálya bővítését az MKIF Zrt. hitelből és saját forrásból, jelentős önerőből, a magyar állammal kötött koncessziós szerződés alapján valósítja meg, együttműködésben az Építési és Közlekedési Minisztériummal. Az elmúlt évtizedek legnagyobb autópálya bővítése része a 10 éves fejlesztési időszaknak. A koncessziós társaság 2025 és 2034 között, az M1-es mellett, bővíti az M7-es és az M3-as autópályákat 299 kilométer hosszan és épít 279 kilométer új, gyorsforgalmi utat is. (Forrás: MTI)
---------------------------------------
Az M1-es autópálya Bécset és Budapestet köti össze. A IV. számú Helsinki-folyosó, az E60 transzeurópai út egyik szakasza. Hegyeshalom után csatlakozik az osztrák A4-es autópályához. Magyarország egyik legrégebbi, gyorsforgalmi útja, 1964-ben kezdték építeni és több mint 30 évbe telt, míg Hegyeshalomnál elérte az osztrák határt. Jelentősége a rendszerváltás óta folyamatosan növekedett, a legjelentősebb nyugati irányú közúti kapcsolatunkká vált. Győr és a határ között, az 1990-es évek közepén létesült szakasza volt Magyarország első olyan gyorsforgalmi útja, amely nem állami beruházásként, hanem magánfinanszírozásban valósult meg.
Az M7-es autópálya Magyarország legrégebbi autópályája, mely Budapest, a Balaton és a délnyugati magyar-horvát országhatár között teremt korszerű közúti összeköttetést.
Az M3-as autópálya az északkeleti országrészt köti össze Budapesttel. Magyarország leghosszabb autópályája. (Forrás: Wikipédia)
Kép1: Az előkészítés után, szeptember elsejétől, megkezdődtek az M1-es autópálya bővítési munkái. Kép: Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Kép2: Magyarország úthálózata. Térkép: Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
![]() | ![]() |
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.