2025. július 6., vasárnap,  Csaba
 
 
 
 

Címlap

[S a többi...]
2025. július 05., szombat
Egy tál meleg leves
Új Munkácsy-alkotással gazdagodott a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum
Szerző: MTI - Vitalap.hu
Munkácsy Mihály Egy tál meleg leves című alkotásával gyarapodott Békés vármegyében, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum állandó kiállítása. A festmény vélhetően 1873-ban készült. Gyarmati Gabriella, a múzeum művészettörténésze az MTI-nek elmondta, a festményt ,,tartós kölcsönbe" kapták a Csongrád-Csanád vármegyei, szegedi Móra Ferenc Múzeumtól, ahová egy személyét felfedni nem kívánó, magyarországi magángyűjtő kollekciójából került.

 Az Egy tál meleg leves című Munkácsy-festmény a tartósan látható a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban.  Kép forrása: programturizmus.hu

 

A festmény ma is kiváló állapotú, restaurálás nyomait nem hordozza, azaz a kép teljes felületén ma is Munkácsy Mihály ecsetvonásait láthatjuk, ami nagyon ritka – mondta Gyarmati Gabriella. Az alkotásról egy tanulmányfotó már korábban is a múzeum birtokában volt. További kapcsolatot jelent a festmény és Békéscsaba között a mű főalakja, egy kislány, akinek alakjához Munkácsy a Csabát egy betyártámadás miatt nem sokkal korábban elhagyó nagybátyjának, Steiner/Kövi Jakabnak a gyermekét, Kövi Etelkát választotta. Kövi Etelka arcképe a közelmúltban került közönség elé a sárvári Nádasdy Ferenc Múzeumban.

 

Az Egy tál meleg leves című Munkácsy-festmény a szegedi Móra Ferenc Múzeumtól érkezett a békéscsabai Munkácsy múzeumba. Kép forrása: Móra Ferenc Múzeum

 Az Egy tál meleg leves című festményen egyszerű környezetben játszódó, anekdotikus hangvételű jeleneten, jócselekedet látunk, amint a leányka egy tányér ételt készül mezítlábas szegény embernek átadni. A férfi botra támaszkodik, vándorról lehet szó. A gyermek tekintetét a tányérra szegezi, koncentrál, tartalmát próbálja óvni. A férfi figurájában, a festő által Éjjeli kalandoroknak nevezett kép, az Éjjeli csavargók főalakját látjuk viszont. Összetéveszthetetlen karakterét és jellegzetes öltözékét, a posztószűrt, a festményt előkészítő, a Munkácsy Mihály Múzeumban őrzött tanulmányfotóról és a Pákh Imre gyűjteményét gazdagító olajvázlatról is ismerjük.

 

A háttér sötétjébe világos foltot illeszt a festő, ablaknyíláson engedi be a komor helyiségbe a fénylő sugarakat, a reményt, ahogyan a Siralomház című kompozíción is. Az Egy tál meleg leves című kép festésmódja jól példázza Munkácsy munkamódszerét, amely oly nagy hatást váltott ki a korabeli kritikusokból, műpártolókból és közönségből egyaránt. Pasztózus festéstechnikájának lényege, hogy a vastagon felhordott festékréteget lendületes ecsetjárással, nagyvonalú gesztusokkal alakította. (Forrás: MTI)

 

 

Kép1: Az Egy tál meleg leves című Munkácsy-festmény a tartósan látható a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban.  Kép forrása: programturizmus.hu

 

Kép2: Az Egy tál meleg leves című Munkácsy-festmény a szegedi Móra Ferenc Múzeumtól érkezett a békéscsabai Munkácsy múzeumba. Kép forrása: Móra Ferenc Múzeum

 

 

 



<
++
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.