S a többi...
A megfontolt választásban nagy segítségünkre lehetnek az ár-összehasonlító oldalak. Ezeken a felületeken azt is láthatjuk, miképpen változtak a kínálati árak az elmúlt hónapokban, így felmérhetjük, hogy az állítólag egyedülálló ajánlatok valóban olyan kivételesek-e.
Minden rendeléskor ellenőrizzük, hogy a megvásárlandó termék árán felül milyen egyéb költségek terhelnek minket. Ilyen lehet a csomagolási vagy a szállítási költség, külföldi webáruházak esetében, az általános forgalmi adó is, amelyet csak a rendelés végén adnak hozzá a fizetendő összeghez.
Az ünnepekhez közeledve, a postai szolgáltatók forgalma egyre fokozottabb lesz, ezért érdemes minél korábban megrendelni a karácsonyra szánt termékeket. Rendeléskor azzal is számolni kell, hogy az ígért szállítási idők rendszerint nem garantáltak. Ha nem magyarországi, esetleg nem is európai piactérről rendelünk, a szállítási idő több hétre, vagy akár egy hónapra is megnyúlhat.
Körültekintő eljárást javasolnak az eladó kiválasztásánál is, különösen, ha addig ismeretlen webáruház kínál gyanúsan kedvező árakat. Érdemes elolvasni az adott kereskedőről szóló vásárlói véleményeket, észben tartva, hogy álprofilokkal ezek is könnyedén hamisíthatók. Mindenki részesítse előnyben az olyan fizetési módokat, ahol visszakaphatja a pénzét, ha a rendelt terméket nem kapja meg, vagy jelentősen eltér az eladó ajánlatában szereplő leírástól.
Figyelembe kell venni, hogy a megrendelt termékeinket a kézbesítéskor át kell venni egy arra jogosult személynek. Ez rajtunk kívül lehet velünk együtt lakó hozzátartozónk, és írásban meghatalmazott személy is. Amennyiben a kézbesítés sikertelen, és a szolgáltató által jelzett határidőn belül nem jelentkezünk a csomagunkért, akkor visszaküldik a feladónak akkor is, ha a rendelésünket már kifizettük.
Csomagautomatás szállításkor arra is figyeljünk, hogy az automatákban viszonylag rövid ideig tárolják a küldeményünket, ezután, már csak további utánajárással juthatunk hozzá.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, haladéktalanul jelezzük a futárnak, aki a kézbesítési okiraton feltünteti a sérülést. A kézbesítő nem köteles megvárni a helyszínen a csomag felbontását, de ha sérült vagy hiányos az áru, a kézbesítést követő három munkanapon belül, lehetőségünk van írásban bejelenteni a postai szolgáltatónak. Ilyenkor kártérítési igényünket is jelezhetjük.
Gyanakodjunk, ha a futárszolgálattól érkező SMS vagy e-mail szövege magyartalan, a feladójának e-mail címe eltér a futárszolgálat hivatalos címétől, vagy az üzenetben található link nem a szolgáltató hivatalos oldalára vezet. Ezekre a linkekre kattintva könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat, ahol bankkártyánk adatait vagy a netbankos bejelentkezési adatainkat próbálják kicsalni tőlünk. A banki belépési adatainkra soha nem lehet szükség egy csomag kézbesítéséhez. A csalások elleni védekezéshez tippek a KiberPajzs oldalán találhatók.
A csalók egyik továbbra is előforduló pénzszerzési módszere, hogy olyan drága, utánvételes csomagot próbálnak kiküldeni számunkra, amelyet mi soha nem rendeltünk meg. Ilyen esetben még az átvételt megelőzően győződjünk meg arról, hogy honnan és kinek a nevére érkezett a csomag. Ha mi vagyunk a címzettek, és biztosan tudjuk, hogy nem várjuk az adott küldeményt, inkább tagadjuk meg az átvételt, mielőtt kifizettetnék velünk. A családtagok vagy munkatársak nevére érkező, fizetős csomagok átvételekor is legyünk körültekintők, ilyenkor is bizonyosodjunk meg arról, hogy a címzett valóban küldeményt vár az adott feladótól.
Címzettként csak akkor fordulhatunk a postai szolgáltatóhoz, ha a küldemény kezelése, kézbesítése során tapasztaltunk problémát. Amennyiben magával a rendelt termékkel, vagy a rendelés teljesítésével van kifogásunk, az eladóhoz kell fordulnunk.
Amennyiben valaki csalás áldozatává válik, feljelentést tehet a rendőrségen. A webáruházak működésével, a fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével, a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. Amennyiben a postai szolgáltató tevékenységével jogszabálysértést tapasztalunk, az NMHH-nál kezdeményezhetünk eljárást. Vagyonjogi követeléseinkkel a békéltető testülethez vagy polgári bírósághoz fordulhatunk. (Forrás: MTI)
A videóban Ádám Szilveszter, az NMHH hírközlés-felügyeleti igazgatóhelyettese beszél a témáról:
https://www.youtube.com/watch?v=dzLGbdFmWPo
Kép: Az ünnepekhez közeledve, egyre többen választják az online vásárlást. A fogyasztói tudatosság és a körültekintés az internetes rendeléseknél is elengedhetetlen. Kép: Pixabay
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.

